Elvin is een Leerkracht van Morgen: 'Het is leuk om de kinderen te zien groeien'

Met ijzersterke begeleiding het onderwijs in: met ons leer- en werktraject Leerkracht van Morgen sta je er nooit alleen voor en ga je voor de beste start voor de klas in het basisonderwijs. Elvin (36) werkte jaren in de sportwereld, totdat corona alle werkzaamheden stillegde. Het dwong hem na te denken over wat hij wilde doen en een paar tests verder rolde daar het onderwijs uit. Inmiddels zit hij al in het tweede jaar van het Leerkracht van Morgen-traject.

Hoe kwam jij bij Leerkracht van Morgen terecht?

“Ik wilde iets nieuws leren. Het idee dat ik met mijn baan in het onderwijs ook iets maatschappelijks bij kon dragen aan deze wereld vond ik fijn. Een commerciële kantoorbaan om enkel geld te verdienen is niet voor mij weggelegd, maar ik had wel een hypotheek te betalen. Fulltime terug de schoolbanken in was dus ook geen optie voor mij. De combinatie leren en werken via Derec sprak mij daarom aan. Toen ik las over Leerkracht van Morgen dacht ik: let’s go!”

Hoe ziet het traject er voor jou uit?

“Ik leer door een thuisstudie te volgen en kan daardoor zelf mijn tijd indelen. Dat is handig als je twee jonge kinderen hebt. Ik vind het belangrijk dat ik mijn studie goed doe, maar ik wil ook genoeg tijd over houden om met mijn gezin door te brengen. Mijn studiedag gebruik ik daarom optimaal: ik wil mijn tijd zo goed mogelijk benutten. De opleiding duurt eigenlijk vier jaar, maar ik probeer het in drie jaar af te ronden.”

Is de balans tussen werken en leren daarmee nog goed te doen?

“In de praktijk komt het erop neer dat ik vier dagen voor de klas sta, een dag studeer en vaak ook nog een dagdeel in het weekend of ‘s avonds aan mijn studie besteed. Je creëert je eigen deadlines, dat gaat me gelukkig goed af. Soms is het wel moeilijk om te bepalen wat prioriteit heeft: mijn studie of een lesvoorbereiding? Inmiddels weet ik dat het natúúrlijk belangrijk is dat de kinderen goed les krijgen, maar dat ik mijn studie daardoor niet achter moet stellen. Uiteindelijk moet je toch je diploma halen om voor de klas te komen, dat lukt alleen door te studeren. Effectief ben ik wekelijks zo’n 9 a 10 uur kwijt aan mijn studie.”

Als Leerkracht van Morgen ga je direct voor de klas: hoe was dat voor jou?

“Ik sta momenteel voor de klas in groep 6/7 op een jenaplanschool. Het onderwijs is wel wat ik ervan had verwacht en de dagen dat ik werk, ga ik met een positief gevoel naar school. Het is ontzettend leuk om de kinderen te zien groeien, zeker als dat komt door de lessen waar jij zoveel tijd en voorbereiding in gestoken hebt. Daarnaast leer ik veel van mijn collega’s. So far, so good! Ik heb mooie cito-resultaten behaald met de kinderen. Natuurlijk zijn er altijd lastige momenten wanneer er kinderen bijvoorbeeld ruzie hebben met elkaar, maar dat hoort erbij.”

Wat is voor jou de toegevoegde waarde van de begeleiders van Leerkracht van Morgen?

“Mijn begeleider, Jan, heeft een scherp oog als het gaat om didactische en pedagogische waarden in de klas. Hij geeft me daarbij praktische tips waar ik écht iets aan heb en wat mij houvast geeft. Zijn positieve instelling werkt daarbij enorm prettig: Jan is heel toegankelijk en ik kan altijd bij hem terecht voor vragen of advies. Komt hij langs voor een observatie, dan ben ik daar dus ook nooit zenuwachtig voor. Dat is met Jan nergens voor nodig.”

Klinkt alsof het onderwijs en ons traject je goed bevalt! Heb je tips voor anderen die Leerkracht van Morgen overwegen?

“Maak van je studie óók een prioriteit. Je hoeft jezelf niet achter te stellen om van het werk voor de klas een succes te maken. Als je een studiedag hebt, ga dan ook echt studeren en laat het werk voor school voor wat het is. Af en toe een 7 voor je les is ook goed genoeg: wees dus niet te streng voor jezelf. Een overstap naar het onderwijs is het echt waard: ik vind het te gek om voor de klas te staan. Soms krijg ik een toets ingeleverd met daarop: ‘meester Elvin is de beste’. Dat is toch mooi? Daar doe je het voor. Laatst overleed een tante van mij. Uit het niets kwam een leerling uit mijn klas naar me toe, sloot haar ogen en gaf me 30 seconden lang een vette omhelzing. Dat raakt me. Kinderen kunnen zo puur en verrassend uit de hoek komen.”

Deel deze blog

Lees meer blogs

Zij-instromen

Weet jij alles over algebra, meetkunde en kansberekening, werk je graag met jongeren en ben je klaar…

Zij-instromen

Het onderwijs in als zij-instromer kan een uitdaging zijn. Een carrièreswitch maken om het onderwijs…

Zij-instromen

Herinner je je nog de impact van De Aanslag van Harry Mulisch? Of de uitdagingen van de d/t-regels?…