Remco (44) is een Leerkracht van Morgen: 'Waar ik soms best kan twijfelen, geeft Jan mij vertrouwen'

Met ijzersterke begeleiding het onderwijs in: met ons leer- en werktraject Leerkracht van Morgen sta je er nooit alleen voor en ga je voor de beste start voor de klas in het basisonderwijs. Leraar in wording Remco ging je voor. Wil je meer weten over hoe het Leerkracht van Morgen-traject in de praktijk is, lees dan vooral over zijn ervaring.

Remco Hoogendoorn (44) volgt sinds september 2022 het Leerkracht van Morgen-traject, na jarenlang inkoper van kamerplanten te zijn geweest. “Dat werk was ooit een uitdaging voor me, maar ontbrak op een gegeven moment aan betekenis. Ik wilde een andere kant van mezelf de kans geven en had ergens het onderbuikgevoel dat onderwijs goed bij me zou passen. Zo begon ik mij op het vak van leraar te oriënteren. Inmiddels heb ik zo goed als mijn propedeuse binnen en werk ik al een half jaar op een school.”

Wat trok jou aan in het traject?

“Ik ben niet iemand die altijd met z’n neus in de boeken zit, liever ga ik aan de slag en ervaar ik het in de praktijk. Zo leer je het snel, en zo kom je er ook snel achter of het onderwijs echt voor jou weggelegd is. Ik heb gekozen voor drie dagen werken, zodat ik twee dagen overhoud voor thuisstudie. Die afwisseling vind ik prettig: de studiedagen zijn rustgevend na een aantal dagen voor de klas.”

Hoe bevalt het voor de klas?

Dat vind ik best wel pittig. Momenteel werk ik met een klas die veel uitdagingen voor mij in petto heeft en vind ik het lastig om de groep onder controle te houden. Samen met Derec heb ik de conclusie getrokken dat deze school daarom niet bij mij past. Het is fijn dat ze hierin met mij meedenken: ik sta er niet alleen voor. Op dit moment wordt er dus gezocht naar een andere school waar ik mijn traject verder kan afmaken.”

Oef, dat is je misschien niet meegevallen?

“Van tevoren had ik wel bedacht dat het zwaar kon zijn, maar ik wilde het minimaal een jaar de kans geven. En ja, het is een moeilijke klas, maar ik heb ook heel veel geleerd. Een half jaar geleden had ik nooit kunnen denken dat ik überhaupt zo voor de klas zou staan – daarin ben ik gegroeid. Maar wanneer je geen controle over een klas hebt, kan dat je wel onzeker maken. Jan, mijn begeleider bij Derec, bezocht mij en de klas wekelijks en kreeg al snel door dat dit niet de goede kant op ging. Sterker nog: hij zag het eerder dan ik zelf.”

Hoe bevalt de begeleiding vanuit Derec?

“Waar ik soms best kan twijfelen, geeft Jan mij vertrouwen. Ik heb het moeilijk gehad met deze klas. Jan zag dat en voelde al snel aan dat er een nieuwe plek voor mij gezocht moest worden. Zo sta je er echt niet alleen voor wanneer je vast loopt. We gaan het nu op een nieuwe plek opnieuw proberen, dat geeft hoop.”

Wat neem je mee naar deze nieuwe klas?

“Ik wil vanaf het begin een stevige basis creëren voor de nieuwe klas, waarbij ik mijn gezag niet wil verliezen. Mijn tijd op school was tot nu toe best roerig en heftig, maar ik heb natuurlijk wel veel geleerd. En er zijn natuurlijk ook echt wel mooie momenten geweest! Zo was er een jongen in de klas met een moeilijke thuissituatie. Hij was druk en vaak boos. Maar hij accepteerde mij steeds meer en het contact en vertrouwen werd steeds beter. Dat voelde als een overwinning. Bij hem had ik het gevoel dat ik écht iets voor hem kon betekenen.”

Wat zou je anderen willen adviseren die het onderwijs overwegen?

“Geef niet te snel op. Onderwijs is écht een vak en het kan zwaar zijn, maar blijf oefenen en doorzetten.”

Deel deze blog

Lees meer blogs

Zij-instromen

Weet jij alles over algebra, meetkunde en kansberekening, werk je graag met jongeren en ben je klaar…

Zij-instromen

Het onderwijs in als zij-instromer kan een uitdaging zijn. Een carrièreswitch maken om het onderwijs…

Zij-instromen

Herinner je je nog de impact van De Aanslag van Harry Mulisch? Of de uitdagingen van de d/t-regels?…