'Het is geweldig om te zien hoe ze vooruitgang boeken'
Sanne draait al eventjes mee in het onderwijs: om precies te zijn 26 jaar. Een aantal jaren geleden verhuisde ze met haar gezin van Utrecht naar de Betuwe. Nieuwe woonplaats, nieuwe baan – en dus ging ze op zoek naar een nieuwe uitdaging in het onderwijs! Nu werkt ze drie dagen per week op jenaplanschool Praathuis in Culemborg, waar haar focus ligt bij haar ‘Zebraatjes’.
Sanne, hoe ben je aan deze baan gekomen?
“Na onze verhuizing van Utrecht naar Tiel, heb ik een jaar lang voor een bestuur in Tiel gewerkt. Helaas bleek dat er op die plek geen school zou zijn, en het was onderwijskundig ook geen match. Dus ben ik gaan kijken naar de mogelijkheden. Mijn voornemen was om in een vaste invalpool te werken, zodat ik in de tussentijd kon ontdekken wat de mogelijkheden waren. Ik was ook niet op zoek naar een vaste school, met een vaste baan, maar wilde eerder mijn horizon verbreden op het gebied van onderwijs in deze regio. Mijn man suggereerde toen om een LinkedIn-profiel aan te maken. In eerste instantie leek dat idee me wat vreemd; wat moest een leerkracht nu op LinkedIn? Toch zette ik de stap en Derec was direct geïnteresseerd.”
Derec heeft jou dus gevonden, hoe verliep het eerste contact?
“Dat verliep eigenlijk heel goed. Ze waren behoorlijk proactief, moet ik zeggen. Uiteindelijk had ik contact met vier recruiters van verschillende organisaties, maar al snel wist ik dat ik met Derec verder wilde.”
Daar worden we blij van! Wat heeft jou overtuigd om met Derec verder te gaan?
“Ten eerste omdat het contact vrij snel kwam. Derec handelde direct en stelde voor om snel een afspraak te maken op kantoor. Ze lieten er geen nacht ijs overheen gaan, zeg maar. De laagdrempeligheid en directe interactie waren gewoon spot-on. Toen ze vroegen wat ik nodig had, antwoordde ik: ‘Ik heb gewoon werk en stabiliteit nodig’. En dat konden zij meteen bieden.”
Wat fijn. Vonden ze snel een geschikte school voor je?
“Toen jenaplanschool Praathuis Culemborg voorbijkwam boden ze me in eerste instantie een combinatieklas aan met groep 3, 4, 5, maar daar heb ik nee tegen gezegd. Ik ben een goede leerkracht, maar organisatorisch niet sterk genoeg voor een combinatieklas. Niet veel later belden ze terug met een kleutergroep. Dat wilde ik altijd al eens proberen, dus dit was mijn kans. Daar werk ik nu drie dagen per week.”
Had je al ervaring met jenaplanonderwijs?
“Nee. In Utrecht heb ik op twee openbare basisscholen gewerkt. Mijn kinderen zaten wel beiden op een jenaplanschool in Utrecht, totdat we verhuisden. Dus het was niet helemaal nieuw voor mij. Mijn groep heet de Zebraatjes, een groep van 30 kinderen uit twee verschillende klassen die zijn samengevoegd. Daar ligt nu vooral mijn uitdaging.”
Kun je uitleggen hoe het er op deze school aan toe gaat?
“Op onze school zijn we nu bezig met een leerlijn genaamd “weektaak” voor kleuters. Het is verrassend om te zien hoe zelfstandig kleuters moeten werken. Het is belangrijk dat kleuters deze zelfstandigheid ontwikkelen voor de overgang naar groep 3. De stap van groep 2 naar groep 3 is groot, vooral in vergelijking met regulier onderwijs waar alleen kinderen uit groep 3 in een klas samenzitten. Bij ons jenaplanonderwijs moeten kinderen in groep 3 al meer zelfstandigheid hebben. We hanteren een leerlijn die in kleine stapjes verloopt, zodat het behapbaar blijft. Naast de leerlijn voor zelfstandig werken hebben we ook een leerlijn zoals motoriek, taal en rekenen, die allemaal parallel lopen.”
Je werkt al een tijd in het onderwijs, wat betekent het onderwijs voor jou?
“Dit jaar ontdekte ik echt dat ik het erg leuk vind om kinderen op een doordachte manier iets te leren. Dat is eigenlijk de essentie. Met een bepaald idee kinderen iets laten leren, ontdekken of ervaren, waardoor ze verder groeien. Het maakt niet uit of het gaat om sociale, emotionele, cognitieve of motorische ontwikkeling. Creatief zijn, zoals vingerverven, terwijl je eigenlijk een hekel hebt aan vieze vingers. Het begeleiden van een kind om zelfstandig een taak te doen, vind ik ook belangrijk. Het is geweldig om te zien hoe ze vooruitgang boeken, zoals het trots zijn wanneer ze iets hebben gedaan wat ze eerst heel spannend vonden.”
Wat is het mooiste dat je hebt meegemaakt in al die jaren onderwijs?
“Er zijn momenten die me altijd bij zullen blijven. Zo herinner ik me een klas met 24 meisjes en 4 jongens, waar veel leerkrachten voor bedankten. Voor mij was het een fantastisch jaar. Er was ook eens een meisje dat dacht dat ze niet kon rekenen. Samen zijn we daaraan gaan werken. Later vroeg haar jongere zusje of ik haar ook kon leren rekenen, omdat ik het haar zus zo goed had geleerd. Ook hebben we eens een opdracht gedaan waarbij kinderen een formele brief moesten schrijven. Deze hebben we daadwerkelijk verstuurd, en we kregen reacties van onder andere koning Willem-Alexander en ministerpresident Balkenende. In al die jaren in het onderwijs heb ik veel mooie, maar ook intense momenten meegemaakt. Het is eigenlijk een balans tussen yin en yang.”
Wat zijn je plannen voor de toekomst in het onderwijs en hoe denk je dat Derec je daarbij kan ondersteunen?
“Op dit moment is het voor mij ‘go with the flow’. Het lijkt me leuk om in de toekomst wellicht kortere klussen te doen via Derec. Bijvoorbeeld invallen voor juffen die met zwangerschapsverlof zijn. Dat zou ik interessant vinden.”
Ben je net als Sanne op zoek naar een nieuw avontuur in het onderwijs? Bij Derec hebben we aantrekkelijke vacatures beschikbaar en helpen we je graag bij het vinden van een baan die perfect bij jóu past. Wil je meer weten of onze vacatures bekijken?
Deel deze blog
Lees meer blogs
Heb je ervaring in het onderwijs en ben je op zoek naar een flexibele manier om je passie in te zett…
Je hebt een belangrijke beslissing genomen: je wilt leraar worden in het basisonderwijs. Tegelijkert…
Je staat al een tijdje voor de klas en voelt dat je meer wilt. Misschien heb je al nagedacht over sc…