De opslagfactor voor zzp’ers in het onderwijs: wat je moet weten

Als zzp’er in het onderwijs heb je te maken met de opslagfactor. Deze speelt een grote rol in je tarief en bepaalt wat je vergoed krijgt voor taken buiten je lesuren. Maar, hoe werkt deze factor precies? Wat valt eronder en wat juist niet? En hoe maak je hier duidelijke afspraken over met de scholen waar je voor werkt? We leggen het je uit!

Wat is de opslagfactor?

Wanneer je als zzp’er in het onderwijs aan de slag gaat, krijg je te maken met de opslagfactor. Dit is een handige manier om te zorgen dat je niet alleen betaald krijgt voor de uren die je voor de klas staat, maar ook voor al het werk dat je buiten de lesuren doet. Denk aan het voorbereiden van je lessen en het nakijken van toetsen en opdrachten.

De opslagfactor is niet landelijk vastgesteld; scholen bepalen deze zelf. Meestal hanteren scholen een opslagfactor tussen de 1.5 en 1.8. De opslagfactor wordt vastgesteld tussen de 35 en 45 procent van je lesuren. Dit percentage wordt door scholen bepaald op basis van de tijd die volgens hen nodig is voor indirecte taken en verschilt per opdracht.

Hoe werkt de opslagfactor?

Hoe het werkt? De uren die in je zzp-opdracht zijn afgesproken vermenigvuldig je met de opslagfactor, en dat zijn de uren die je krijgt uitbetaald. Je krijgt daarmee dus meer uren uitbetaald dan je daadwerkelijk voor de klas hebt gestaan.

Heeft de school waar jij een zzp-opdracht voor uitvoert een opslagfactor van 1.6? Dan krijg je als je tien uur hebt gewerkt, zestien uur betaald. Deze zes extra uren zijn bedoeld om je te compenseren voor het werk dat je naast het lesgeven doet. Dit zorgt ervoor dat je eerlijk betaald wordt voor al jouw inspanningen.

Lees ook: van zzp’er in het onderwijs naar loondienst – is deze stap interessant? 

Wat valt er onder de opslagfactor?

In de meeste gevallen vallen de volgende taken onder de opslagfactor:

  • Lesvoorbereiding: zoals het maken van lesplannen of presentaties.
  • Nakijkwerk: zoals het beoordelen van toetsen en werkstukken.
  • Soms vergaderingen: dit kan per school verschillen.

En juist dat laatste punt leidt soms tot discussie. Sommige scholen rekenen namelijk vergaderingen of teamoverleggen of andere werkzaamheden mee in de opslagfactor, terwijl zzp’ers vinden dat deze taken apart gedeclareerd moeten worden. Dit gebrek aan duidelijkheid kan voor frustratie zorgen.

Gelukkig zien we bij Derec dat het merendeel van de scholen hier goed mee omgaat. De meeste scholen hanteren een transparante opslagfactor, vaak rond de 1.6, en geven zzp’ers de mogelijkheid om teamoverleg en andere vormen van overleg apart te factureren. Dit zorgt voor duidelijke en eerlijke afspraken die voor beide partijen prettig werken.

Lees ook: hoe je het nakijken van examens kunt vereenvoudigen: tips van Derec!

De opslagfactor in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en het mbo

De opslagfactor wordt zowel in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs als in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) toegepast, maar de manier waarop verschilt soms.

  • Opslagfactor in het basisonderwijs:
    In het basisonderwijs wordt de opslagfactor vaak gebruikt om taken zoals het voorbereiden van lessen en het nakijken van werk te dekken. Hier ligt de focus op praktische invulling van de lessen en minder op vakinhoudelijke diepgang.
  • Opslagfactor in het voortgezet onderwijs:
    In het voortgezet onderwijs zijn extra taken vaak complexer, zoals het nakijken van toetsen, het houden van mentoraat en bijwonen van vergaderingen.
  • Opslagfactor in het mbo:
    In het mbo ligt de nadruk vaak op praktijklessen en het begeleiden van studenten tijdens stages. De opslagfactor wordt hier soms anders toegepast, bijvoorbeeld om stage-specifieke taken erbij te rekenen. Zoals het begeleiden van stagiairs of het beoordelen van stageverslagen.

Door deze verschillen te begrijpen, kun je als zzp’er beter inschatten of de opslagfactor die je wordt geboden realistisch is voor het werk dat je uitvoert.

Tips om goed om te gaan met de opslagfactor

Als zzp’er wil je zeker weten dat je eerlijk betaald wordt voor het werk dat je levert. Deze tips helpen je om de opslagfactor goed te regelen:

1. Maak duidelijke afspraken

Vraag vooraf aan de school wat er onder de opslagfactor valt. Wordt er verwacht dat je vergaderingen of mentoraat meeneemt? Zorg dat dit zwart-op-wit staat.

2. Houd je uren bij

Noteer hoeveel tijd je kwijt bent aan indirecte taken. Zo kun je beoordelen of de opslagfactor in verhouding staat tot je werk.

3. Factureer extra taken apart

Taken zoals mentoraat of teamoverleggen kunnen buiten je opslagfactor vallen. Overleg met de school of je deze apart mag factureren.

4. Wees niet bang om het bespreekbaar te maken

Merk je dat de afspraken niet kloppen? Trek op tijd aan de bel. Scholen staan vaak open voor feedback, zolang je jouw punten goed onderbouwd.

Hoe kan Derec je ondersteunen?

Bij Derec begrijpen we dat je als zzp’er zekerheid wil over je tarief en opslagfactor.
Daarom helpen we zzp’ers in het onderwijs bij het maken van goede afspraken met scholen. Zo gaan we bijvoorbeeld graag met je mee om in gesprek te gaan met de school over de opslagfactor.

Met een goede opslagfactor en heldere afspraken zorg je ervoor dat je eerlijk betaald wordt voor al het werk dat je doet. Blijf kritisch, stel vragen en wees transparant. Zo haal je het beste uit je werk als zzp’er in het onderwijs.

Heb je vragen over de opslagfactor? Laat het ons weten, we denken graag met je mee.

Deel deze blog

Lees meer blogs

Onderwijs

Als zzp’er in het onderwijs heb je te maken met de opslagfactor. Deze speelt een grote rol in je tar…

Onderwijs

Als zzp’er in het onderwijs kies je voor flexibiliteit en zelfstandigheid. Maar dat kan soms ook met…

Derect

Heb je ervaring in het onderwijs en ben je op zoek naar een flexibele manier om je passie in te zett…